Episodul 1: What would Holden Caulfield do?

Cititul poate fi o chestie foarte personala si ma gandeam demult sa scriu despre cartile care mi-au schimba viata intr-un mod oricat de marunt, cele care mi-au dat peste cap perceptiile, cele care m-au rascolit, educat sau mobilizat, dar si cele care m-au scarbit, scos din minti sau plictisit ingrozitor, cele pe care am inceput sa le citesc si n-am reusit, carti citite pe furis si carti citite fortat, cele cu care m-am luptat si cele pe care le-am devorat, cele care m-au adormit si cele care m-au tinut pana in zori, in fine, toate cartile memorabile intr-un mod pozitiv sau negativ, toate cele care mi-au intrat sub piele intr-un fel sau altul.

Cineva apropiat imi zicea cum, in lipsa parintilor si a religiei, cartile i-au facut educatia, in ele si-a gasit un fel de cod moral. Discutia despre religie pe blogul teroristei mi-a adus aminte, nu atat de experientele mele religioase care nu prea exista, ci de cartile pe care le-am citit asa cum altii citesc biblia si care m-au influentat foarte mult intr-o anumita perioada.

In adolescenta de exemplu citeam si reciteam intruna De veghe in lanul de secara si, fara sa imi dau seama atunci, cred ca asa cum unii se intreaba “what would Jesus do?”, eu pe la 13-14 ani ma intrebam “what would Holden do?”. Daca Holden Caulfield e un model oarecum discutabil, inainte de el probabil ca mi-au intrat in subconstient multe chestii moralizatoare in sensul clasic din numeroasele romane victoriene citite in copilarie (Dickens & co). De-asta, dupa ce toata copilaria l-am iubit pe Dickens si ai sai orfani lacrimogeni, in adolescenta “rebela” am savurat felul in care Salinger arunca la gunoi “all that David Cooperfield kind of crap” in primele pagini din De veghe. Stiu personal o mama care i-a interzis copilului sau adolescent sa citeasca Salinger, pe motiv ca e “influenta negativa”. Pentru mine cartea asta era la fel de linistitoare ca susurul izvorului, toata depresia lui Holden imi exorciza mie depresiile adolescentine, asa ca n-am inteles niciodata genul asta de reactie care ignora ideea de catharsis.

Tot din categoria carti moralizatoare, imi aduc aminte ce mult m-a impresionat Sa ucizi o pasare cantatoare pe la 12 ani si cum lectura asta a facut mai mult decat orice sfat parintesc legat de discriminare sau de cum nu trebuie judecati oamenii dupa aparente. Apoi au mai fost existentialistii francezi (Camus si Sartre) pe care daca ii luai in serios, si in liceu multa lume avea tendinta sa faca asta, iti tineau loc de religie. Si sa nu-l uit pe Dostoievski cu intrebarile lui etice (care m-au framantat si pe mine la a doua varsta a intrebarilor) si singurul autor care m-a facut sa imi doresc sa cred si m-a convins de nevoia moralitatii, fara sa ma converteasca insa la religie.

Stiu ca literatura moralizatoare nu mai e demult cool si cautatul moralei in arta nici atat, dar mie mi s-a intamplat de multe ori sa caut raspunsuri in carti si, din fericire, mi s-a intamplat sa gasesc mereu cartea potrivita la momentul potrivit si sa am senzatia foarte placuta ca citesc o carte care pare sa fi fost scrisa exact pentru mine. E drept ca daca as reciti cartile care mi-au dat senzatia asta mai demult, acum poate as rade, dar asta nu conteaza, conteaza ce au insemnat ele atunci.

Si apropo de reactii personale la citit, imi place asta

4 Comments

  1. De veghe… a ramas una dintre cartile mele de suflet. De fapt Salinger in intregul sau imi place si astazi cu aceeasi bucurie si teama d ela 16 – 17 ani. La fel si ceilalti. Si chiar ar trebui sa ma gandesc ce alte carti as pune in aceasta categorie.

    Reply

  2. Cred ca mi-ar placea mai mult celelalte cartulii ale lui acum, dar ar trebui sa le recitesc ca sa aflu si cine mai are timp de recitit cand sunt atatea carti necitite…

    Reply

  3. Multumesc, acum am vazut linkul 🙂
    si eu l-am iubit pe Holden in adolescenta, dar trebuie sa recunosc ca cel mai mult si mai mult m-am intrebat “what would scarlett o’hara do?”
    oricum, mi-ai dat o noua idee: sms-uri pentru personaje literare 😛

    Reply

Leave a Reply

