Femeia, o specie pe cale de disparitie

Uneori imi place sa cumpar cate o carte despre care nu stiu nimic, pe care sa o citesc fara idei preconcepute sau asteptari bine definite. Asa s-a intamplat cu Primul secol dupa Beatrice de Amin Maalouf, un autor de limba franceza, dar de origine libaneza. 

Povestea e o distopie si un mic exercitiu de imaginatie despre cum ar arata lumea daca s-ar naste tot mai putine femei si tot mai multi barbati, cum ar fi o lume in care femeia e specie pe cale de disparitie. E drept ca Maalouf nu se duce prea departe cu imaginatia, romanul nu e unul SF, chiar din contra, e povestea unui entomolog si a familiei sale si modul in care acest fenomen le afecteaza viata. Entomologul si sotia lui jurnalista sunt printre primii care observa schimbarea.  Vizibila intai in tarile din lumea a treia unde traditiile sunt mult mai puternice, problema ia amploare si afecteaza si tarile “civilizate”. 

Desi acest dezechilibru al nasterilor e in centrul romanului, un plan la fel de important este cel familial. Entomologul asta mi s-a parut un personaj masculin atipic si cam neverosimil: un barbat familist care isi doreste neparat o fiica, un tata extraordinar de matern, plus un sot super intelegator care isi sustine sotia in cariera. 

Desi atatea popoare considera nasterea unei fete o nenorocire, o lume fara femei e una apocaliptica in care hoarde de barbati frustrati devin tot mai violente si putinele femei ramase nu mai sunt in siguranta nici unde. Am citit pe undeva ca acest roman ar fi un fel de oda inchinata feminitatii, dar, pe langa asta, e un roman despre relatia dintre asa zisa lume civilizata si lumea a treia, despre cum un cataclism din lumea a treia va afecta si restul lumii. Zicea un personaj, ca un cetatean al lumii a treia care se stabileste in vest e numit imigrant, dar un vestic care se stabileste intr-o tara subdezvoltata e expatriat. Limbajul spune multe despre perceptia celor 2 lumi.

6 Comments

  1. scrii rar ,dar bine!hai scrie mai des,cineva te citeste cu rabdare ,interes si curiozitate.Chiar merita!

    Reply

  2. Multumesc! Scriu cand am timp si inspiratie, adica rar. Uneori mai scriu si cand n-am inspiratie, dar am timp si atunci ies niste posturi pe care mai tarziu imi vine sa le sterg. Dupa cate un post de-asta o las balta o vreme. Dar pana la urma revin, pentru ca imi face bine sa formulez primele impresii dupa o lectura sau o vizionare.

    Reply

  3. chiar interesanta cartea asta, acum o luna sau ceva de genu mi-am pus si eu intrebarea: cum ar fi daca nu ar exista femei pe pamant, sau daca ar fi un numar mic… si ma gandeam ca ar fi o idee interesanta pentru o carte, dar se pare ca deja cineva a gandit-o inainte.

    Reply

  4. Mie mi-a placut ideea din spatele acestei carti, dar parca realizarea a lasat de dorit. Nu m-a impresionat stilistic, insa nu mi-a parut rau ca am citit-o. De curand mi-am reamintit de ea, citind Stigmatul Casandrei de Cinghiz Aitmatov. E oarecum in aceeasi nota si in aceeasi tema, insa mi s-a parut mult mai bine scrisa. E dragut sa le privesti “in oglinda”

    PS: e prima data cand ajung pe blogul tau si imi place tare mult. Felicitari! 🙂

    Reply

  5. Asa e, nu e nici pe departe o capodopera, dar e o carte cel putin decenta si tema e misto. Senzatia mea a fost ca autorul e prea cuminte, ca evita chestiile dure, dar personajele sunt frumos construite, desi cel principal e aproape enervant de de treaba. N-am citit nimic de Aitmatov, dar il voi avea in vedere…

    Reply

  6. cine a venit cu idea asta probabil e un crap si nu gandeste in vitori si in tehnologia care a fost dezvoltata in 10 ani de zile si cat o sa mai fie dezvoltata pe viitor incurand – maxim 50 de ani o sa calatorim in spatiu , cu toate ca toate astea sunt deja posibile , dar pana la luna nu si in alta galaxie , ganditiva si la nu suntem singuri in spatiu.

    Reply

Leave a Reply

