Tinerete a la russe

Luasem Votca-Cola de Irina Denejkina cadou pentru o adolescenta, pentru ca speram sa cada bine la asa varsta. Poate asa cum mi-a cazut mie De veghe in lanul de secara pe la 14 ani, cand cred ca am citit-o de vreo 5 ori. Totusi nu ma asteptam sa fie din aceeasi categorie cu Salinger, am zis hai s-o rasfoiesc si eu, sa ma asigur ca nu e chiar de prost gust (da, se mai intampla sa iau o carte cadou si sa o citesc si eu inainte de a o da mai departe :D). Ma asteptam la teribilisme de blog adolescentin si cand colo am dat peste o voce destul de matura, care, desi e inca atat de tanara, vorbeste ca o persoana din “interiorul” subiectului, dar e totusi capabila sa se ridice si deasupra lui. Ce sa zic, am citit “cadoul” pana la capat si nu mi-a parut rau.

Votca-Cola e o colectie de povestiri in care se perinda, ce-i drept, de multe ori, cam aceleasi personaje. Prima povestire e si cea mai proasta si aproape ca m-a facut sa renunt la citit. Noroc ca e scurta si am zis hai totusi sa mai incerc una…

Aceasta prima povestire si inca vreo cateva au ca tema iubirile adolescentine si exact atunci cand par sa alunece grav pe panta sentimentalismului de doi bani, Denejkina le salveaza cu o doza de realism si sange rece. Oricum sentimentalismul, dar si cruzimea sunt foarte la locul lor la aceasta varsta atat de ciudata. Si totusi, Denejkina pune mereu in balans personajul adolescentin romanticos inamorat si avantat cu personajul adolescentin sceptic si nihilist care scuipa seminte cu dezinvoltura, vorbind despre iubire cu un ranjet ironic.

In povestirea intitulata Song for lovers, dupa melodia asta a lui Richard Ashcroft, se impletesc povesti despre iubiri neincepute sau neterminate, pe un fundal de alcool, droguri, sex si alte activitati de gasca. Mi-a placut atmosfera trista si in acelasi timp detasata a acestei povesti, in care aceleasi personaje sunt pe rand si adorate si nebagate in seama si iubite si ignorate. Si mai mult am apreciat lipsa de teribilism cu care Denejkina prezinta excesele varstei: sexul, drogurile si rock’n’rollul sunt pur si simplu acolo si atat.

Doua povestiri chiar m-au surprins. Una dintre ele, Valerocika, e despre un grup de pustani intre 8 si 14 ani plecati in tabara la mare, unde experimenteaza poate pentru prima data sexul si alcoolul. E foarte interesant cum autoarea trece lin de la perspectiva diversilor pustani, la perspectiva instructoarei lor ingrozite de incapacitatea ei de a-i tine in frau pe micii monstri imprevizibili. Oricum povestea prezinta o foarte taioasa si dura perspectiva asupra copilariei si maturizarii, zic eu impresionanta venind din partea unei autoare atat de tinere.

Cealalta, numita Vasea, e parca din alt registru decat toate celelalte povestiri. E o incursiune in subconstientul unui copil abrutizat, dintr-o familie mizera de alcoolici, batut si acasa si la scoala si pe strada, dar care e un erou nestiut de nimeni in lupta cu “barbatii verzi”, care bantuie noaptea tomberoanele, ucigand vagabonzi si batrane.

Pentru o carte de la care nu asteptam la mai nimic, Vodca-Cola a fost o surpriza placuta.

3 Comments

  1. Mi se parea ca pierd prea mult timp pe net, asa ca mi-am luat o pauza. Mi s-a facut iar pofta de scris pe blog, asa ca m-am intors si am multe carti citite la activ, despre care sper sa apuc sa scriu.

    Reply

  2. cartea asta kiar mi a placut si vroiam s fiu sigura k nu sunt singura freak kre s guste asa o krte ciudatica dar totusi k o gura de aer proaspat de kef nebun din liceu cu fum de tigara,aburi de alcool si povesti de dragoste si sex .nice post!

    Reply

Leave a Reply

