113 minute…

Atat dureaza filmul 4 luni, 3 saptamani si 2 zile si fiecare minut il simti acut pe propria piele. E foarte factual, ca o docudrama, si e un film pe care n-o sa vreau sa-l mai revad. E exact genul de scenariu care ia premiu la Cannes, unul dintre festivalurile de film cele mai politicizate. Mi-a amintit foarte tare de alte filme care au avut mare succes la Cannes si anume L’enfant de acum doi ani si acum mai multi ani, Rosetta. Tema cu accente social-politice, dar si realizarea curata, taios de realista e exact pe gustul juriului de la Cannes.Din pacate, eu nu prea am aceleasi gusturi ca juriul de la Cannes si, ca un consumator avid de fictiune ce ma aflu, filmul asta extrem de realist n-a fost o experienta placuta pentru mine. Treaba e ca nici nu trebuia sa fie.

Valoarea lui sta tocmai in faptul ca nu e o experienta deloc placuta si te face sa simti intr-un mod visceral ce inseamna viata intr-un stat politienesc. Filmul lui Mungiu sintetizeaza exact puterea perversa pe care o dadea sistemul comunist anumitor indivizi si lipsa extrem de dureroasa a liberului arbitru in privinta unor acte extrem de intime cum ar fi avortul. Trecerea in ilegalitate ale anumitor drepturi naste monstrii, pentru ca persoanele care indraznesc sa incalce legile au o autoritate incredibila asupra celor ce au nevoie de serviciile lor.

Gabita si Otilia sunt doua colege de camera caministe puse in fata unei decizii inumane. Gabita are nevoie de un avort, ilegal la vremea respectiva, iar cel care urmeaza sa o β€œajute” le cere sa fie platit nu doar in bani, ci si in natura, si nu de una dintre ele, ci de amandoua. Poate disperarea Gabitei justifica faptul ca ea accepta imediat conditiile, insa gestul Otiliei de a se supune acestei cerinte inumane, mi se pare de-a dreptul eroic. Stiu ca actul de a avorta e singurul mod in care Gabita isi poate implini propria vointa intr-un stat totalitar, dar pretul pe care ea trebuie sa-l plateasca mi s-a parut mult prea mare. Pentru mine a fost un chin sa vad unele scene, imi tot venea sa-mi feresc privirea si am si facut-o de cateva ori…

Filmul asta e numai bun de privit din perspectiva teoriilor lui Michel Foucault despre putere si cunoastere; intre personajele din film se schimba mereu raporturile de putere. Intr-un stat in care puterea apartine poporului, puterea nu apartine de fapt nimanui. Pentru ca trebuie sa dea socoteala exclusiv unei entitati invizibile si ubicue, angajatii statului se comporta ca si cum ti-ar face un mare serviciu atunci cand de fapt isi fac doar meseria pentru care sunt platiti chiar de tine.

Altfel, tehnic vorbind, filmul e un amestec de cine-verite si stilul Dogma95, bine facut si jucat.

I-as aduna intr-o camera pe toti, fanaticii anti avort, punkistii vestici comunisti tineri si cool si pe toti mosii si babele de prin autobuze, care mai regreta vremurile de alta data si i-as pune sa vada filmul asta cu ochii larg deschisi (cum l-au pus cercetatorii pe baiatul ala din Clockwork Orange), ca sa o lase mai moale cu nostalgia.

7 Comments

  1. Dogma ’95, a lu’ von Trier idee??? πŸ™‚
    Acu’ ce sa zic, io am vazut doar traielru’ de la 4,3,2, da’ parca nu era la fel…tehnic vorbind πŸ™‚ Anyway, fac un schimb de un “Terrorist” in english contra un dvd de Mungiu :-)) (cica are sanse la Oscar de film strain)

    Reply

  2. Dogma95, cum era ea la inceput, ca intre timp nea Lars s-a cam abatut de la “clauzele” contractului :P. Initial baietii astia se jurau sa filmeze cu camera in mana, totul foarte minimalist si foarte realist…

    Pai pana intra 432 pe DVD mai dureaza… πŸ˜› Acum e momentul sa-l vezi la cinema!

    Reply

  3. pai de Dogma aia de la inceputuri vorbeam si io : -)) Cind sunetu’ era parte din film, fara nicio alta prelucrare, lumina nefiltrata, regizor necreditat…hehe, vremuri revolutionare in cinematografia nordica (pe Trier chiar l-am studiat din motive de intelegere a culturii locale, iar din Dogma n-am vazut decit trei filme: Sarbatoarea, Idiotii si Italiana pentru incepatori)….desi nu pot sa spun ca nu mi-au placut filmele, le consider cam prea puriste pentru gustul meu. Mai degraba imi place Trier din US trilogy πŸ™‚
    Pe de alta parte, as vrea sa vad 4,3,2 in cinematografele de-aici (daneze)…dar ma tem ca, pin-atunci, o s-apara DVDu’!! Asa ca inca ma bazez pe-un barter πŸ™‚

    Reply

  4. @ lilanda: n-ar trebui sa dureze prea mult pina sa apara in cinematografele daneze. Moartea domnului Lazarescu nu a fost distribuit relativ repede dupa lansare? E drept ca altii erau responsabilii de distributie, pe de alta parte 4 luni e laureat.

    @ fictionaddict: valoarea filmului sta in faptul ca nu e o experienta deloc placuta? suna cam bizar sau mi se pare mie? [tocmai am vazut Oldboy, e o experienta fata de care 4 luni e un mic dejun pe o pajiste insorita (eventual daneza, ca din cite stiu sint exemplare si tot e lilanda aici)]

    Reply

  5. @lilanda: ma corectez cu dogma95, realismul si minimalismul din 432 aduce oarecum cu ce-si doreau dogmaticii, doar atat. Nu voiam sa-i bag la fiert in aceeasi oala, ca nu e cazul πŸ˜› Mie, personal, mi s-a parut ca exista o asemanare, poate gresesc.

    @7nationarmy:nu mi se pare deloc bizar, exista arta care e menita sa te rascoleasa, sa te scoata din linistea in care te scalzi si sa iti trezeasca ganduri mai putin placute. Asta voiam sa zic. Cat despre comparatia cu Oldboy, n-am vazut filmul asta, asa ca nu stiu ce sa zic. Oricum, nu toti oamenii se ingrozesc la aceleasi lucruri.

    Reply

  6. @7nationarmy: ei bine, “Moartea dlui Lazarescu” n-a rulat in Danemarca (eu am vazut filmul de pe un dvd imprumutat de la un coleg…olandez πŸ™‚ Acu’ insa, cred ca 4,3,2 va fi difuzat si aici, fiindca danezii au o slabiciune maaare pentru Cannes :-)…insa ei functioneaza dupa principiul festina lente. Cit despre pajisti, daaa…sint o multime pe-aici, mai putin insorite. Insa, sa stii, ca am pus filmul Oldboy pe hold la biblioteca…si o sa revin cu impresii.
    @fictionaddict; acu’ am inteles asemanarea πŸ™‚ Minimalismul imi place, iar realismul il accept!

    Reply

  7. revin cu impresii despre Oldboy…si inca ce impresii!!! Este primul film violent si sadic, dar cu mesaj, pe care l-am vazut!! Aceeasi tema a razbunarii ca in Dogville si acelasi rafinament. E realizat excelent, desi scenele cu batai 20 contra 1 puteau lipsi foarte bine. M-au mai confuzat putin hipnotizarile alea care parca tin loc de logica…dar astea sint deja amanunte πŸ™‚

    Reply

Leave a Reply

