jonathan safran foer & nicole krauss

Mi-e tare greu sa scriu despre lucrurile care imi plac, asa ca am tot amanat sa scriu ceva despre doi autori, sot si sotie, care imi plac tare. Dar fiindca blogul asta exista tocmai pentru a nu-mi lasa impresiile sa treaca neformulate, trebuie sa ma conformez propriei mele decizii. Am citit pe rand Istoria iubirii de Nicole Krauss si apoi Everything Is Illuminated de Jonathan Safran Foer si mi-a parut ca in ambele se simte acelasi suflu, o viziune aproape identica asupra vietii si aceeasi dragoste pentru personaje. Si eu nu pot sa rezist personajelor de care autorii insisi s-au indragostit. E drept ca Foer e mai jucaus si mai plin de umor si are o latura realist-magica pe care n-am gasit-o la Krauss.

E suprinzator cat de matura e scriitura acestor autori atat de tineri (Foer avea vreo 24 de ani cand a scris Everything Is Illuminated, iar Krauss vreo 28 sau 30 cand aparut Istoria Iubirii). Cartile lor m-au facut sa ma gandesc daca nu cumva se simte aparitia unei noi generatii de autori. Eu i-as numi generatia matura. Generatia aparuta dupa ce toate experimentele au fost epuizate, dupa ce s-a dus vremea artistilor cu atitudine rebela de adolescenti care vor s-o rupa neaparat cu trecutul parintilor lor literari.

Foer si Krauss au o anumita detasare si un aer relaxat care in mintea mea e un semn ca ei scriu, nu neaparat pentru ca au ceva de demolat sau de demonstrat, ci pentru ca sunt povestitori innascuti. Se simte in fiecare propozitie faptul ca scriu cu drag si par a fi constienti ca in lume e mereu loc pentru o poveste noua, ca, dincolo de toate experimentele, ce ramane de fapt e actul de a povesti, de care omenirea n-o sa se sature niciodata.

Asta nu inseamna ca Foer sau Krauss nu experimenteaza la nivel formal, din contra. Ambii jongleaza cu perspective diverse si Foer se joaca si la nivel lingvistic, creand o engleza-ucraineana asemanatoare englezei futuriste din Portocala Mecanica, doar ca aici efectul e unul foarte haios. De fapt, englezo-ucraineana asta haioasa te face sa razi si, la un moment dat, “sa inghiti” mai usor lucrurile tragice despre care e vorba in roman.

 Meritul cel mai mare al acestor autori este ca reusesc sa emotioneze si sa amuze in acelasi timp si, cu ajutorul umorului, aduc o noua perspectiva asupra unor teme extrem de delicate si dureroase cum ar fi holocaustul. Ce e surprinzator pentru niste autori atat de tineri, e importanta pe care o acorda familiei si trecutului si respectul pe care il au pentru ambele, fara insa a fi deloc optuzi sau conventionali. Tacerea generatiei care a trait ororile holocaustului e sparta de nepotii lor care, putandu-se detasa, dau o aura mitica povestilor din vremea bunicilor lor.

Cine a vazut doar filmul Everyhing Is Illuminated trebuie sa citeasca si cartea neaparat, fiindca din film lipseste unul dintre planurile cele mai importante si frumoase din roman, practic romanul insusi. In film avem doar planul calatoriei in Ucraina, in prezent, care in roman e povestit in englezo-ucraineana, in scrisorile lui Alex catre alter-ego-ul lui Foer. Aceste scrisori sunt intercalate cu fragmente din romanul inspirat din istoria familiei, care sunt de un realism-magic superb. Personajul feminin, Brod, imi va ramane multa vreme intiparit in minte.

Pe alocuri e poezie in proza ce face Foer in acele fragmente. Te trec fiori pe sira spinarii de frumos ce e si casti ochii la lume mult mai senin dupa ce termini cartea asta. Nu e o seninatate de-aia tampa gen “Coielio,” ci una mult mai inteleapta si realista. Poate un pic, in genul a ce simti dupa un Vonnegut bun.

Se pot spune foarte multe despre ambele romane, dar ma opresc aici. Si abia astept sa ma apuc de Extremely Close and Incredibly Loud, tot de Foer…

Advertisements

One Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s