Timpul lui Kim Ki-duk

Pana acum am evitat sa imi formulez, in scris sau verbal, parerea despre filmele lui Kim Ki-duk. Imi amintesc cum am iesit alaturi de o prietena din cinemateca dupa ce am vazut Bin Jip si am evitat orice conversatie legata de film. Kim Ki-duk face genul de filme care te impresioneaza vizual si care “vorbesc” despre lucruri nenumite, care par a fi conectate la un fel de subconstient colectiv si au logica unor vise; initial imaginile si personajele iti par familiare, pentru ca treptat lucrurile sa degenereze in fantastic, insa un fantastic foarte discret, care se insinueaza foarte natural in decorul aparent obisnuit.

Daca despre Samaria si Bin Jip mi-ar fi greu sa-mi dau cu parerea, pentru ca prea mi-au placut ca sa le disec, noul lui film, Time, mi s-a parut suficient de slabut pentru a nu avea scrupule in a-l lua putin la analizat. De fapt deja regret ca l-am numit slabut, e slabut in comparatie cu alte kimki-duk-uri, insa in comparatie cu genul de filme care bombardeaza ecranele noastre, e un film excelent.

Tema e, asa cum sugereaza si titlul, efectul pe care timpul il are asupra unei relatii, monotonia vs. dorinta de schimbare, cum supravietuieste iubirea in timp, avand in vedere ca partenerii se schimba constant si cat de mult conteaza aspectul fizic in dragoste, adica ne indragostim de un trup sau de un suflet?

Povestea e, foarte pe scurt, urmatoarea: o tanara femeie devine obsedata de faptul ca partenerul ei ar putea fi plictisit sa o vada cu aceeasi figura zilnic si de a face dragoste cu acelasi trup. Obsesia atinge cote atat de inalte incat fata decide sa dispara din viata iubitului ei pentru a se supune unei reconstructii chirurgicale complete, care o va transforma intr-o alta persoana. Fata revine cu alta infatisare si il recucereste. Toate bune si frumoase, pana individul descopera “inselaciunea” si se supune si el unei operatii chirurgicale similare. In stilul deja consacrat cu Bin Jip, Kim Ki-duk ne rezerva un moment de “wow” la final, pe care insa eu l-am prevazut cam de pe la inceputul filmului.

Ce nu mi-a placut? Pana la acest film, marca lui Kim Ki-duk a fost tacerea personajelor. Intotdeauna am apreciat un regizor care stie sa se foloseasca de instrumente specific cinematografice pentru a-si transmite mesajul. In Time, personajul feminin incalca aceasta “regula a tacerii” si e de-a dreptul isterica in cateva scene. Operatia estetica si problemele de identitate inerente sunt teme care intr-adevar merita abordate. Totusi, aceste probleme majore sunt tratate destul de superficial pe alocuri si personajele nu prea au spatiu in care sa se dezvolte. Gimmick-ul de la final e previzibil si cam fortat.

Ce mi-a placut? Chiar daca nu e cel mai reusit din cariera lui Kim Ki-duk, filmul trateaza la un nivel inalt misterul relatiei dintre doi oameni. De la Eternal Sunshine of the Spotless Mind incoace, n-am mai vazut un film care sa aduca o perspectiva proaspata asupra dragostei. Vizual vorbind filmul e foarte bine realizat, in special scenele din parcul de sculptura si cele in care fata proaspat operata se plimba prin oras purtand o masca, in asteptarea “definirii” noii sale identitati.

6 Comments

  1. Te contrazic, uită-te la In the mood for love de Wong Kar Wai, poate îţi schimbi opinia, sau la Breaking the waves al lui Lars von Trier.

    Reply

  2. A, mi-am amintit şi de Closer al lui Mike Nichols, precum şi de Damage sau Fatale, regizat de Louis Malle.

    Reply

  3. Cred ca m-am prins pana la urma ce vroiai sa zici. Perfect de acord, cu cele 2 filme mentionate de tine. Eu am zis de Eternal Sunshine pentru ca era cel mai recent film din categoria asta vazut de mine la vremea respectiva.

    Reply

    1. Aha, am înţeles, eu luasem afirmaţia ta ca pe una prea categorică, care se referea la toate filmele de gen din toate timpurile, nu doar la cele recente şi… m-am gândit eu, aşa, că mai pot fi date ca exemplu şi altele…În orice caz,mă bucur foarte mult că eşti un degustător de pelicule valoroase.

      Reply

Leave a Reply

